Onze school

Dalton? Is dat niet iets met 4 boeven en een cowboy?
Wat heeft Dalton met onderwijs of school te maken?
Voor wij daar een antwoord op geven, hebben we nog wat bijkomende vragen voor jullie:

  • Werkt uw kind graag zelfstandig? Weet hij van aanpakken?
  • Weet hij welke hulpmiddelen er ter beschikking staan en maakt hij daar ook gebruik van?
  • Wil hij graag de vrijheid opnemen om zijn schoolwerk zelfstandig in te plannen?
  • Neemt uw kind zijn verantwoordelijkheid op?
  • Vindt hij samenwerken en samen leren leven belangrijk?
  • Kan uw kind nadenken over zijn eigen functioneren en van daaruit zijn handelen bijsturen?
  • Dan is Daltononderwijs zeker een meerwaarde voor uw kind.

Onderwijs volgens daltonprincipes geeft vorm aan onze dagelijkse schoolpraktijk. Leerlingen uitdagen het beste van zichzelf te geven en net dat stapje meer te zetten. Hoe we dat doen? We benadrukken sterk het zelfstandig werk met, indien nodig, het gebruik van hulplijnen zoals maatjes en/of de leraar.

We leren samenwerken met het oog op de talenten van iedereen: ‘Jij bent sterk in Frans, dan kom ik bij jou om raad. Ik ben sterk in wiskunde dus kan ik mijn klasgenoten daarbij helpen.’ Iedereen heeft een talent. Het is aan ons om deze aan te boren en ze in te zetten bij het maken van een juiste studiekeuze.

Wij waarborgen onze onderwijskwaliteit door het profiel van onze groep daltonleerkrachten samen vorm te geven. Ons uitgangspunt: Gepassioneerde leerkrachten die werken met ‘goesting’.

Elk moment biedt een leerkans: we houden onszelf en onze leerlingen een spiegel voor. Reflectie draagt bij aan de groei en het behalen van de vastgestelde leerdoelen. We helpen de leerlingen klimmen naar het vooropgestelde doel. Soms is het echter noodzakelijk om een stapje achteruit te zetten vooraleer je opnieuw verder kunt.

De kunst bestaat erin je eigen manier van leren te vinden: leren leren is inzetten op eenieders leerproces. Haalbare doelen vooropstellen (effectiviteit) en planmatig werken (doelmatigheid), zorgen ervoor dat leerlingen hun eigen leerproces in handen leren nemen. Je hoeft niet in alles even goed te zijn! Het is belangrijk om je talenten te kunnen aanwenden om je doelen te bereiken.

In het R&B gebouw creëren wij een ‘daltonzone’ waarin de leerlingen de vrijheid krijgen om zelf te bepalen waaraan ze willen werken. Uiteraard moeten ze hierin ook hun verantwoordelijkheid nemen: op het einde van het traject moet hun werk klaar zijn. De leerkracht staat hier meer als begeleider aan de zijlijn.

 

Info brochure

 

Adres:
Kortrijksesteenweg 32
9000
Telefoon:
09/222.16.02
E-mail verzenden
(optioneel)